KRÄFTSKIVA!

                                                 

Imorgon suger vi i oss kräftor liksom goda räkor. Till det blir det ägg, bröd, majonäs men nytt för i år en Kräftmajo.

Kräftmajo 4 pers
3 dl majonäs
2 msk citron
1 pressad vitlök
1 tsk cayennepeppar
smaka av med salt och peppar.

Ett måste är även västerbottenspaj. Det finns många olika varianter. I år gör jag två stycken i storlek medium en sats pajdeg räcker men vill gärna att den blir lite hög. Jag har testat olika varianter och kommit fram till att detta är min favorit.

VÄSTERBOTTENSPAJ!

I sats pajdeg:
150 g margarin
3 dl mjöl
1 msk kallt vatten
1 krm salt

Tryck ut i form och låt stå kallt innan den förgräddas naggad på 200 grader i 10-15 minuter

Fyllning till två tjocka medium.  (I parentes är mått för vad som bör räcka för en vanlig stor.)

400-500 g västerbottensost         (350g)
5 dl grädde                                       (4 dl)
3 dl mjölk                                          (2 dl)
8 st ägg                                             (6 st)
salt och peppar

Riv osten och blanda alla ingredienser. Grädda i ca 30 minuter tills äggstanningen stannat.
Täck pajen med folie efter halva tiden. Den blir lätt bränd och oaptltlig annars.


Nu ska jag fortsätta förbereda för imorgon, en Kantarellpaj ska bli till snart.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0