Honungsmarinerad kyckling!!!



I veckan såg jag detta program, NIKLAS MAT. Måste erkänna att han inte varit någon favorit, men han växer. Han lagade i alla fall denna goda rätt som fick bli inspiration till söndagens middag. Den viktigaste ingrediensen är hel och färsk kyckling! Det gör rätten 100 gånger så bra än om du använder dig av frysta fileér. Det är inte bara godare utan även billigt!

Som jag skrev blev det en egen variant av Niklas honungsrostade kyckling, eftersom jag använde mig av en egen krydda och mindre  honung. Jag använde mig i alla fall av denna krydda som doftar jul! Nästa gång jag gör denna rätt blir det så här:

1 dl flytande honung
2-3 msk Fem kryddor  www.svampbutiken.com
lite pressad apelsin/ citron
2 rejäla nypor salt!

Behåll skinnet på och skär upp kyckling likt Niklas eller välj att göra den hel i ugnen. Lägg den på galler och rosta rotsaker; palsternacka, morötter, potatis, rödbetor och olika lökar. Eller kanske lite pumpa, myskpumpa om det finns i stan, och sedan smula över en getost eller mögelost!?
VI och ni som blir bjudna får se!

Nu blir det lite plugg innan John Blund kommer och knackar på axeln, vilken känns otroligt nära!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0